Apr 18, 2023
Den digitale omstilling af ejendomsadministration og eindoms visioner
Det lange seje træk er en glemt disciplin i SaaS miljøet.
“Rettidig omhu er forretningssans og købmandskab. Samtidig er det givet, at man rettidig bør komme af med eller afvikle det, der ikke er lønnende, ikke er konstruktivt, ikke har fremtid, ikke er naturligt for os” som Mc-Kinney Møller næsten uhyggeligt udtrykte det.
Hvad kommer der til at ske i den spændende branche som eindom opererer i? Hvordan bliver udviklingen i det omgivende samfund, som vores virksomhed både påvirker, men selvfølgelig også er afhængig af? Kun fremtiden vil vise det.
Vi udvikler og udfordrer de etablerede aktører, og sætter spørgsmålstegn ved de indgroede tanke- og handlemønstre. Helst vil jeg dog afstå fra at drage alt for håndfaste konklusioner. For jeg har ikke facitlisten og måske ser verden for SaaS virksomheder helt anderledes ud om yderligere fem år. Snarere håber jeg, at min historie kan inspirere etablerede iværksættere i lignende situationer til at holde fast i deres vision. Og endnu vigtigere, at den kan indgyde mod til kommende iværksættere, så de ikke opgiver drømmen om at skabe positive forandringer.
Til trods for at ildsjæle med nystartede firmaer sjældent har nogle synderlige økonomiske muskler, ingen indflydelse i interesseorganisationer eller mulighed for at udøve lobbyvirksomhed, så tilhører fremtiden dem. Derfor er det vigtigt at firmaer som eindom bliver hørt. Vi er nødt til at råbe op om det vi laver og skabe opmærksomhed omkring vores initiativer. For ellers bliver vi kørt ud på et sidespor og kopieret af større aktører som tager vores gode ideer.
Vi skal have endnu flere til at blive kunder på eindoms platform. For os er kundetilgang både et succeskriterie, og et overlevelseskrav. Den er nødvendig for at sikre fortsat udvikling. Formlen for succes lyder i al sin enkelthed: hele tiden at søge mod unikke selling points. Det er det essentielle i alt vi foretager os. Hvordan er det lykkedes eindom at komme så langt? En meget vigtig årsag er, at vi formår at tiltrække intelligente, nysgerrige, arbejdsomme og stræbsomme mennesker. De kan nemt se, at det her kan gøres bedre, hvis vi bare gør sådan og sådan. Eller på den her måde giver det meget bedre mening og vi kan skabe værdi. Værdi, ikke kun for eindom
fordi vi sælger nogle abonnementer, men også for kunder, partnere og medarbejdere fordi vi optimerer tid. Vi gør ting enklere, vi gør ting billigere og mere strømlinede.
Derfor forudser jeg, at eindom kommer til at erobre betydelige markedsandele. Bagefter vil vi forhåbentligt med tiden se en ny generation af dygtige iværksættere, der tager nye udfordringer op, forfølger deres ideer og sætter yderligere fart på innovationen. Sådan er cyklusserne.
Det lange seje træk:
Etableringsfasen har taget cirka fem år. Tålmodigt og grundigt har vi udviklet en af de mest avancerede online software systemer på det danske marked.
Undervejs har flere bidraget med andre tekniske nicheløsninger og flere aktører er kommet til. Flere muligheder til disse nye integrationspartnere skaber bedre vilkår i markedet, og kan frigøre branchen fra de monopollignende tilstande. Konkurrence er sundt og hilses velkommen.
Eindom udnytter sit forspring og kan med 28 måneders stabil vækst på ca 9 procent, måned for måned, præsentere sine første sorte tal. Småt, men trods alt en fremgang, og et resultat som er skabt med egne midler og en rettidig omhu, der har sikret os en respekteret position blandt tusindvis af danske udlejere, revisorer og administratorer.
Det lange seje træk vi har taget, har skabt et komplet mini-regnskabssystem med egen kontoplan og friktionsfri datakonvertering, uanset hvilket system man som kunde kommer fra. Fundamentet for næste step er på plads. Softwaren er klar til vækst og flere integrationer. Selskabet har nu historisk vist stabil vækst og inden længe præsenterer vi en ny investor, som deler de samme værdier og ønsker som os. At skabe Danmarks fremtidige brancheløsning til ejendomsbranchen.
Netop fordi markederne er urolige og ugunstige for startups med højt finansieringsbehov, er det fornuften der sejrer og derfor den rettidige omhu og det gode købmandskab som skal værdsættes. I jagten på udødelighed og "fantasillioner", kan man hurtigt glemme hvad værdien af sund fornuft er værd, men hvor er det rart at vi bevarede isen i maven og gjorde det!
Fra bunden af markedet har vi sammen med kunderne lyttet og bygget. Vi er først lige begyndt - det er slet ikke til at forstå som tiden flyver afsted.
"Gas geben"- Niels