Apr 9, 2024
Har du lejere, som ikke betaler til tiden, er det nu slut med selv at holde øje med det!
Har du lejere, som ikke betaler til tiden, er det nu slut med selv at holde øje med det! Men vores nye Rykkergrupper, bliver det hele automatiseret. I denne guide, vil vi vise, hvordan du får sat det korrekt op!
Du starter med at klikke ind på Rykkergrupper, oprette din første, og giver den et navn, f.eks. Erhvervsrykkere el. Privatrykkere.
Først og fremmest skal du vælge om vi automatisk skal sende påmindelser ud til dine lejere, hvis de ikke har betalt deres husleje til tiden.Bagatelgrænse for påmindelse:Så vælger du om der skal være en bagatelgrænse for om vi skal sende påmindelsen afsted. Hvis ja, skal du også angive et beløb.Hvornår skal den sendes?:Du vælger selv hvor mange bankdage efter betalingsdato påmindelsen skal sendes. Vi sætter den dog altid til 3 fra start.Svaradresse og mail/SMS:Du vælger selv hvilken mail du ønsker at modtage eventuelle svar fra dine lejere. Vi henter dog automatisk din egen mailadresse, men du har mulighed for at ændre i den.Påmindelsen som sendes ud på mail, har både et emne og en besked. Vi har udfyldt den for dig, men hvis du ikke mener den passer, eller skal laves om, har du mulighed for at ændre i den. Det er denne mail, lejeren vil modtage på mail, hvis lejen ikke er betalt.I mailen har du mulighed for at gøre brug af vores variabler, som automatisk henter data som navn, adresse, dato, mm. på alle lejerne.Længere nede har du mulighed for også at vælge om lejeren skal modtage en SMS. Her vælger du selv hvordan SMS'en skal se ud. Du skal downloade SMS modulet under udvidelser først.
Bagatelgrænse for påkrav:Nu vælger du, om der skal være en bagatelgrænse for om vi skal sende påmindelsen afsted.Påkravsgebyr:Hvis du ønsker et påkravsgebyr, skal du også definere det. Vi har automatisk sat den til 291,- kr., som er det man maksimalt må tage for det.Dannelse af påkrav:Nu vælger du, om vi automatisk skal danne et påkrav, hvis beløbet er over bagatelgrænsen. Hvis beløbet er under bagatelgrænsen har du også mulighed for at vælge, om vi blot skal overføre det beløb til næste opkrævning.
Nu har du lavet din første rykkergruppe. Den skal kobles til enten hele selskabet, eller blot en ejendom, lejemål eller en lejer.Rykkergrupper er bygget op således, at hvis du vælger at tilknytte Rykkergruppen til et selskab, vil alle lejere i selskabet følge det samme rykkerflow. Har du oprettet flere Rykkergrupper, og vælger en anden Rykkergruppe til en af dine ejendomme i det selskab, vil den ene ejendom følge sin egen Rykkergruppe, mens resten vil følge selskabets.Har du f.eks. et selskab med 10 privat lejemål, og et erhvervslejemål, kan du blot oprette samme Rykkergruppe til hele selskabet, og så oprette sin egen separate rykkergruppe til dit erhvervslejemål.Du finder den til selskabet, ved at klikke på selskabets navn (oppe i toppen, ved siden af dit brugernavn) --> Indstillinger --> Rykkergruppe --> Vælg en rykkergruppe --> Gem.Til valg af enheder, finder du den ved at klikke ind på en ejendom, lejemål eller lejer, og klikke på Rediger oppe i højre hjørne, og vælger her hvilken Rykkergruppe, enheden skal følge.
Skulle det ske, at en af dine lejere ikke betaler sin husleje, vil et rykkerflow for lejerne blive startet.Dette er et automatisk flow, hvor eindom opretter det, og automatisk sender mails og SMS'er afsted, alt afhængigt af hvordan Rykkergruppen ser ud.Hvis lejeren ikke betaler sin rykker, vil et påkrav blive dannet, sammen med en afleveringsattest, som du selv skal sende ud.Ønsker du at oprette et manuelt rykkerflow, og sende påkravet ud med det samme, er dette også muligt.