Et påkrav er et krav som udsendes til lejer omkring manglende betaling. Dette kaldes i daglig tale også en rykker. Når et påkrav skal udsendes er der nogle lovmæssige krav som skal være på plads.
Et påkrav er et krav, som udsendes til lejer omkring manglende betaling. Dette kaldes i daglig tale også en rykker. Når et påkrav skal udsendes, er der nogle lovmæssige krav, som skal være på plads.
Et påkrav er et krav, der udsendes til en lejer, hvis lejer mangler at betale en regning, såsom husleje. I daglig tale kaldes et påkrav også en rykker.
Når man udlejer et lejemål, om det er privat eller erhverv, kan man som udlejer opleve, at ens lejere, på et eller andet tidspunkt, ikke betaler deres husleje. Det kan der være mange årsager til fra forglemmelse til mangel på likviditet. I sådan en situation må du, som udlejer, hvis du ikke modtager huslejen til tiden, sende et påkrav til lejer vedrørende huslejen.
Når et påkrav skal sendes ud, er der flere lovmæssige krav, der skal være på plads. Det er blandt andet krav omhandlende:
Afhængigt af om modtageren af påkravet enten er lejer af et erhvervslejemål eller et boliglejemål, gælder der nogle forskellige regler. Dem kan du læse om nedenfor.
Lejen for et boliglejemål skal betales den første hverdag hver måned, med mindre andet er angivet på lejekontrakten. Det er selvfølgelig væsentligt, at du som udlejer er bevidst om betalingsdatoerne- og frister, så du ved, hvornår du må udsende et påkrav. Hvis det er tilfældet, at lejer ikke overholder denne frist, skal der sendes et påkrav. Det sendte påkrav skal som minimum indeholde nedenstående vigtige informationer:
Der er altså en række oplysninger, som påkravet skal indeholde. Online kan du finde mange eksempler på, hvordan sådanne påkrav skal se ud. Hos eindom har vi også en skabelon til et påkrav, som udlejere kan benytte og på den måde gøre arbejdet nemmere. Har din lejer ikke betalt, kan du benytte dig af vores rykker-flow. Her dannes påkravsbrevet automatisk. Det er altså en skabelon til et påkrav, der bliver dannet automatisk. På den måde er du som udlejer sikker på, at påkravet indeholder al den information, der kræves.
Lejen for et erhvervslejemål skal betales den 1. hverdag i hver måned, med mindre at andet er angivet på kontrakten. Hvis det er tilfældet, at lejer ikke overholder denne frist, skal der udsendes et påkrav. Det er vigtigt, at udlejer er bevidst om, hvilken betalingsfrist der gælder for det gældende lejemål. Det udsendte påkrav for erhvervslejemål skal som minimum indeholde følgende vigtige informationer:
Med eindom er det muligt at oprette et påkrav gennem vores skabelon til påkrav. Påkravet, der i denne sammenhæng også hedder en rykker, tager udgangspunkt i en manglede betalt leje, når betalingsfristen er overskredet. Nedenstående billede viser eindoms skabelon til et påkrav. Oppe i toppen er information om modtager, adresse og lejemål.
Herefter er der en beskrivelse af, hvorfor påkravet er blevet udsendt. Når et påkrav bliver lavet, vil et påkravsgebyr på 325 kr. pr. 1/1 2024 blive lagt til den næste opkrævning. Til sidst i påkravet er der information omkring betaling og vigtigheden i at betale inden for fristen, som lyder på 14 dage efter modtagelse af dette brev. Skulle det ske, at beløbet ikke er blevet betalt inden for fristen, kan udlejer opsige lejemålet i medfør af lejelovens § 93, stk. 1, litra a samt sende lejer til inkasso, hvilket også indgår skrevet i det udsendte påkrav.
Påkravningsgebyret skal stadig betales, selvom den forfaldne leje er betalt inden modtagelsen af påkravet, men efter sidste rettidige betalingsdag. Her gælder det også med en frist på 14 dage.