Ordbok
/
Flytteopgørelse

Flytteopgørelse

En flytteopgørelse er en økonomisk opgørelse over de udgifter du som lejer skal betale for, når du er fraflyttet lejemålet.

Tillagd
16/9/2024
Senast uppdaterad
16/9/2024

Flytteopgørelse

En flytteopgørelse er en økonomisk opgørelse over de udgifter, du som lejer skal betale for, når du er fraflyttet et lejemål.

Hos eindom er det nemmere end aldrig før at tage sig af opgaverne, som er forbundet med at en lejer flytter ud af et lejemål. Eindom opretter automatisk en lejeopgørelse, hvor du kan opgøre depositum, registrere udgifter og håndtere lejers forudbetalte leje.

Hvad er en flytteopgørelse?

En flytteopgørelse er en økonomisk opgørelse over de udgifter, som lejer skal betale for, når de er fraflyttet et lejemål.
De udgifter, som lejer skal betale for, er en del af den aftale, lejer har med udlejer, i fraflytningsrapporten.

Det er vigtigt at kende forskel på en flytteopgørelse og en fraflytningsrapport. Begge begreber relaterer sig til fraflytning, men i fraflytningsrapporten aftales der blot, hvad der skal istandsættes i lejemålet ved fraflytning. De specifikke beløb som skal betales kommer først med i flytteopgørelsen og eventuelle huslejerestancer kan også inddrages.

Hvad skal der stå i en flytteopgørelse?

I en flytteopgørelse kan lejer finde en oversigt, altså en økonomisk opgørelse over de udgifter, lejer skal betale for, når lejemålet skal istandsættes efter, at lejer er fraflyttet. Disse istandsættelser er allerede aftalt med udlejer i fraflytningsrapporten. Forskellen mellem fraflytningsrapporten og flytteopgørelsen er, at der i fraflytningsrapporten bliver aftalt, hvad der skal istandsættes, og i flytteopgørelsen fremgår det specifikke beløb, som istandsættelsen vil koste lejeren, der fraflytter lejemålet.

I flytteopgørelsen må der altså kun fremgå de udgifter til istandsættelse, som allerede er angivet i fraflytningsrapporten. Desuden må eventuelle huslejerestancer også være del af flytteopgørelsen. Slutteligt må udgifter til “skjulte mangler” medtages, selvom de ikke nødvendigvis fremgår i fraflytningsrapporten.

Derfor er det en god idé at dobbelttjekke fraflytningsrapporten, inden du som udlejer sender flytteopgørelsen til lejer. Her kan du tjekke, at du ikke pålægger at lejer skal betale for udgifter til noget, der ikke står angivet i den oprindelige fraflytningsrapport. Dog må “skjulte mangler” gerne fremgå i flytteopgørelsen, selvom de ikke nødvendigvis er nævnt i fraflytningsrapporten.

Vigtigt at vide om flytteopgørelse - specifikationskravet

Når det kommer til flytteopgørelsen, er det vigtigt at være bevidst om “specifikationskravet”. Dette krav betyder, at det tydeligt skal fremgå i flytteopgørelsen, hvad de forskellige istandsættelser har kostet. Det er ikke fyldestgørende blot at oplyse en samlet udgift. I stedet skal hver udgift være specificeret. Ydermere kan udlejer også vedlægge en kopi af regninger til håndværkerne, så det er gennemsigtigt for lejer, hvad han eller hun betaler for gennem flytteopgørelsen. På den måde kan lejer også nemmere vurdere, om den enkelte udgift virker rimelig.

Frist for at modtage en flytteopgørelse

Der er ikke nogen specifik frist på, hvornår man skal have modtaget flytteopgørelsen som lejer. I Lejeloven står der beskrevet, at det skal ske 'indenfor rimelig tid'. Her er det de konkrete omstændigheder, der afgør, hvad der bliver betragtet som rimelig tid. Med eindom bliver det nemt at danne en flytteopgørelse, som klarer det hårde arbejde for udlejeren.